نگاهی به خودرو پاژن و خصوصیات آن

نام خودرو پاژن مسلما برای بسیاری از هواداران بیابانگردی و همچنین علاقهمندان به گردش در کوه و دشت و صحرا به شکل سواره، نام کاملا آشنایی به شمار میرود. البته خودرو پاژن علاوه بر کاربردهای آفرود خود، در جادههای بین شهری و خیابانهای شهری نیز مورد استفاده قرار میگیرد و در کل از کاربردهای متنوع و متفاوتی برخوردار است.
اگرچه خودرو پاژن در باطن خود به هیولای فرانکنشتین شباهت دارد، اما در ظاهر کم و بیش همان لندرور دیفندری است و از منظر رنگ و رخسار و همچنین نوع طراحی بدنه با همتای تنومند، کهنهکار و انگلیسی خود مو نمیزند. در عمل تفاوتهای موجود میان خودرو پاژن و لندرور دیفندری آن چنان قابل توجه نیست که بخواهد در نگاه نخست به چشم بیاید. به طور کل بخش عمده این تفاوتها را میتوان در جزییاتی مانند تغییرات موجود در طراحی جلو پنجرهی خودرو پاژن و همچنین دستگیرهی درهای آن (نسبت به همتای انگلیسی خود) مشاهده کرد. ضمن آن که استفاده از گلگیرهای کوچک و لاستیکهای نوع 245/75-R16 نیز از دیگر تفاوتهای یاد شده به شمار میرود.

امکانات و قابلیتهای خودرو پاژن
خودرو پاژن که در عمل محصولی در کلاس وانتهای پیکاپ طبقهبندی میشود، چیزی نزدیک به 1900 کیلوگرم وزن داشته و تعداد پنج سرنشین را درون خود جا میدهد. مسلما خریداران خودرو پاژن آن را برای استفاده از امکانات مدرن و تکنولوژیهای به روز آن تهیه نمیکنند و از این خودرو انتظارات دیگری نظیر سربلند بیرون آمدن از رویارویی با پستی و بلندیهای ناهموار دارند. از همین رو وجود امکانات و قابلیتهای تکنولوژیک قابل توجهی را در این خودروی صحرانورد شاهد نیستیم.
در همین راستا وجود سیستمهای امنیتی، حفاظتی و پایداری این خودرو تنها به مواردی نظیر سیستم قفل مرکزی، سیستم ضد سرقت و همچنین ترمز ABS چهار کاناله و سیستم مکمل EBD منحصر میشود.
در بخش امکانات جانبی و رفاهی نیز شاهد وجود موارد انگشت شماری همچون امکان کنترل دستی سیستم تهویه مطبوع و قابلیت تنظیم دستی صندلیهای جلو در کنار قابلیت تنظیم دستی شیشهها و آینهها هستیم.
شاید بتوان لوکسترین قابلیت رفاهی ارائه شده در خودرو پاژن را به وجود دکمههای کنترل کنندهی تعبیه شده روی فرمان این خودرو برای کار با سیستم صوتی نسبت داد. حال که صحبت از فرمان شد بد نیست به این نکته هم اشاره شود که سیستم فرمان این خودرو به صورت تلسکوپی و همراه با قابلیت تنظیم دستی طراحی شده است و از وجود قدرت کمکی هیدرولیکی نیز بهره میبرد.
در مجموع شاید نتوان به غیر از موارد یاد شده ویژگی یا قابلیت شاخص دیگری را در خودرو پاژن بر شمرد و در عمل میتوان ادعا کرد که عمده قابلیتهای این خودرو در ویژگیها و مشخصات فنی آن مستور است.

مشخصات فنی خودرو پاژن
خودرو پاژن به یک موتور بنزین سوز 6 سیلندر و 24 سوپاپ مجهز است که آرایش قرارگیری سیلندرها در آن به صورت خورجینی و وی شکل بوده و سیستم سوخت رسانی در آن نیز به صورت انژکتوری با تزریق چند نقطهای طراحی شده است. موتور مذکور حداکثر توانی معادل 161 اسب بخار (با احتساب 5000 دور در دقیقه) را به نمایش میگذارد و حداکثر گشتاور خروجی آن نیز معادل 245 نیوتن متر (با احتساب 2500 دور در دقیقه) برآورد میشود. در مجموع باید گفت که توان خروجی حجمی این خودرو رقمی معادل 53.6 اسب بخار بر لیتر برآورد شده است.
خودرو پاژن از وجود جعبه دنده دستی پنج سرعته بهره میبرد و به منظور غلبه بر پستی و بلندیهای ریز و درشت موجود در مسیرهای ناهموار، سیستم انتقال قدرت در آن به شکل موتور جلو و در حالت چهار چرخ محرک طراحی شده است. علاوه بر آن سیستم تعلیق در این خودرو نیز به صورت مستقل برای هر چرخ شکل گرفته است. به گونهای که در بخش جلو شاهد وجود مکانیزم بازوهای طولی با پنهارد سه لینک هستیم و در بخش عقب نیز همین مکانیزم در حالت چهار لینک مشاهده میشود. افزون بر آن کمک فنرهای عقب و جلوی این خودرو هم به صورت مشابه و بر مبنای فنر لول طراحی شده است.
رانندگان خودرو پاژن قادرند به مدد تواناییهای فنی این خودرو به حداکثر سرعتی معادل 170 کیلومتر بر ساعت دست یابند و در مدت زمانی حدود ده ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسند. سرعت و شتابی که شاید بتوان گفت برای یک خودروی آفرود به طور کل قابل قبول و مناسب به نظر میرسد.
با نظر به این موضوع که خودرو پاژن بیش از هر هدفی برای حرکت در مسیرهای ناهموار و بیرون شهری طراحی شده است، مصرف سوخت جادهای در آن رقمی معادل 7.8 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت برآورد شده است. رقمی که میزان آن در حالت مصرف سوخت درون شهری به 9.5 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت افزایش مییابد و در حالت چرخه ترکیبی مصرف سوخت نیز به رقم 8.7 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت میرسد. در مجموع استاندارد آلایندگی این خودرو شاخص یورو 5 عنوان شده است.

مدل هرور از خودرو پاژن
پس از مدتها سر و کله زدن علاقهمندان خودروهای آفرود با سر و شکل ظاهری خودرو پاژن (که تغییر چندانی را در حالت کلی به خود ندیده است)، بالاخره سازندگان این خودرو یعنی اعضای شرکت مرتب خودرو تصمیم به تولید مدل جدیدی از آن تحت عنوان هرور گرفتند. خودروی هرور در واقع مدل بهینه شدهای از پاژن است که بحث پوست اندازی و خصلت بهینه سازی در آن بیش از هر چیز خود را در نما و ظاهر این خودرو نشان میدهد.
البته با وجود اسپورت شدن بخش بیرونی هرور و جذابتر گشتن سر و شکل ظاهری آن نسبت به خودرو پاژن، هیچ گونه تغییرات واضح و قابل تاملی را در بهبود خواص آیرودینامیکی و کیفیت بدنه این محصول (نسبت به پاژن) شاهد نیستیم. به بیان دقیقتر عمده تفاوتهای موجود میان این دو نسخهی قدیمی و جدید از پاژن به تغییرات ظاهری آنها باز میگردد. تغییراتی که باید گفت در نسخهی قدیمی پاژن نیز از طریق بخشیدن حالت اسپورت به آن کم و بیش قابل دستیابی هستند.
با این حال در بخش فنی این دو محصول نیز میتوان وجود تفاوتهایی را مشاهده کرد. شاید عمدهترین تفاوت موجود در این بخش را بتوان در وجود موتور دیزلی خودرو هرور خلاصه کرد. در واقع خودرو هرور نیز همانند بسیاری از نمونههای مشابه یعنی خودروهای آفرود و پیکاپهای تنومند خارجی، از وجود موتور دیزلی بهره میبرد. این پیشرانه یک موتور 2.8 لیتری چهار سیلندر خطی است که در عمل همان موتور وانتهای دیزلی فوتون به شمار میرود و همچون قطعات دیگری نظیر جعبه دنده، محور عقب و دیفرانسیل، در هرور و فوتون مشترک است.
اگرچه حداکثر قدرت 165 اسب بخاری موتور دیزلی هرور (با احتساب 3600 دور در دقیقه) برتری چندانی نسبت به حداکثر قدرت 161 اسب بخاری موتور بنزینی پاژن ایجاد نمیکند، اما بهرهمندی موتور دیزلی هرور از حداکثر گشتاوری معادل 360 نیوتن متر (با احتساب 1800 تا 3000 دور در دقیقه) موجب میشود که موتور هرور در دورهای پایین کشش و قدرت بیشتری را نسبت به موتور پاژن به نمایش بگذارد. چرا که حداکثر گشتاور آن نسبت به خودروی پاژن حدود 115 نیوتن متر بیشتر است.
سوای موارد یاد شده میتوان میزان مصرف سوخت را هم به عنوان یکی دیگر از تفاوتهای موجود میان دو مدل هرور و پاژن برشمرد. به گونهای که خودرو هرور به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت چیزی در حدود 5 لیتر کمتر از پاژن سوخت مصرف میکند و با توجه به دیزلی بودن ساختار موتور خود خرج کمتری را بر راننده تحمیل میکند.
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر متوسط قیمت خودرو پاژن در بازار خودروی ایران رقمی حول و حوش 58 میلیون تومان است. البته باید خاطر نشان ساخت که نمونههای مختلف موجود از این خودرو در بازار نه چندان با ضابطهی مذکور، با قیمتهای متفاوت و بسیار متنوعی معامله میشود.
نکاتی که قبل از خرید پاژن باید بدانید
اگر به فکر خرید پاژن هستید و به دنبال گزینههای مختلف در بازار یا در سایت دیوار میگردید، توصیه میکنیم که حتما صبر کنید و بررسی این خودروی شاسی بلند را در این مطلب مطالعه کنید. پاژن یکی از ماشینهای محبوب برای آفرود و مسیرهای صعبالعبور در طبیعت است و معمولا بهترین انتخاب برای افراد عاشق طبیعت محسوب میشود. این خودرو انعطافپذیری بالایی دارد و به همین دلیل خرید و فروش پاژن در ایران بسیار پر رونق است.
در این مطلب ابتدا مشخصات فنی پاژن را مورد بررسی قرار میدهیم و با ذکر چند دلیل به شما خواهیم گفت که آیا خرید پاژن گزینه خوبی است یا خیر.
توجه به مشخصات فنی در خرید پاژن
وقتی که به سایت دیوار سر میزنید یا میخواهید به یک نمایشگاه مراجعه کنید، در جریان خرید پاژن حتما باید در مورد مشخصات فنی آن اطلاعات کامل داشته باشید. در این خودرو از یک موتور بنزین سوز شش سیلندری از نوع V6 استفاده شده است که در آن ۲۴ سوپاپ قرار دارد. این موتور میتواند حداکثر توان ۱۶۱ اسب بخار در ۵ هزار دور در دقیقه و هر نهایت گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر در ۲۵۰۰ در دور در دقیقه فراهم کند. سیستم سوخت رسانی استفاده شده در این خودرو از نوع انژکتوری بوده و آرایش قرار گیری سیلندرها در آن خورجینی است.
شاید برای شما جالب باشد که خرید و فروش پاژن بیشتر برای آفرود و مسیرهای صعب العبور انجام میگیرد. این موضوع به این دلیل است که در آنها از یک گیربکس ۵ دنده دستی استفاده شده و سیستم انتقال قدرت آن در قسمت موتور جلو قرار میگیرد. این موضوع باعث میشود که پاژن در پستی و بلندیها دچار مشکل نشود. در ضمن در این خودرو دیفرانسیل به شکلی است که چهار چرخ خودرو را درگیر میکند و از کمک فنرهای عقب و جلو برای گرفتن ضربه کمک میگیرد. در ضمن در این خودرو شما میتوانید با سرعتی معادل ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنید و این یعنی پرداخت قیمت پاژن برای شما میتواند توجیهپذیر باشد.
نقاط قوت پاژن
مدلهای مختلفی از پاژن در سایت دیوار و در بازار وجود دارد و هر کدام از آنها ویژگیهای مختص به خود را دارند. اما به طور کلی در همه آنها شاهد استفاده از یک بدنه و گیربکس بسیار قوی هستیم که عملا خودرو در شرایط مختلف دچار مشکل نمیشود. قدرت موتور این خودرو نسبت به اندازه و ظاهر آن بسیار خوب است و هماهنگی بین گیربکس و موتور فوقالعاده است. این یعنی شما در شرایط مختلف میتوانید بین سرعت و قدرت موتور تعادل ایجاد کنید و از خرید پاژن به خودتان افتخار کنید.
اگر به مشخصات فنی ذکر شده در بند قبل توجه کرده باشید، شاید سرعت ۱۷۰ کیلومتر برای یک خودروی شاسی بلند مانند واژن جالب به نظر برسد. بله خودرو پاژن این امکان را به شما میدهد که از آن به عنوان یک خودروی شهری استفاده کنید. در واقع اگر چه در حال حاضر حجم وسیعی از بازار خرید پاژن بیشتر مربوط به حوزه آفرود و طبیعت گردی است، اما شما با پرداخت قیمتی حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان میتوانید یکی از مدلهای مناسب آن را صاحب شوید و حتی در خیابانهای شهر با آن جولان دهید.
معایب پاژن
برای پیدا کردن نقاط ضعف خودرو پاژن هم کار سختی ندارید. در این خودرو از یک موتور قوی استفاده شده است، اما به همان نسبت مصرف سوخت آن هم بالاست و به عنوان یک خودروی آلاینده شناخته میشود. شما هیچ وقت نمیتوانید آن را به عنوان یک خودروی زیبا یا حتی به عنوان یک خودروی خانوادگی معرفی کنید. با بررسیهای دقیقتر اکثر خودروهای کارکرده آن در قسمت بدنه دچار خوردگی شدند که ممکن است تو ذوق بزند. از لحاظ فنی ضعف در قسمت سر سیلندر همچنین صدای بالای موتور ایراداتی است که به آن وارد است. معمولا این خودرو مصرف لاستیک بالایی دارد که بیشتر به استفاده شما در شرایط مختلف بستگی دارد.
اگر میخواهید نقاط قوت و نقاط ضعف را به عنوان فاکتورهای اصلی خرید پاژن معرفی کنید و در حال حاضر گزینههای مختلف خرید و فروش پاژن در سایت دیوار را بررسی میکنید، باید این اطمینان را به شما بدهیم که خودرو میتواند انتخاب خوبی باشد. ایرادات گرفته شده از این خودرو طبیعی هستند و اگر شما قصد استفاده از آن در آفرود یا در طبیعت گردی داشته باشید، به هیچ وجه این ایرادات برای شما زننده نخواهد بود.
در مورد اطلاعات دقیق قیمت پاژن هم نگران نباشید و سایت دیوار به عنوان یک مرجع کامل در اختیار شماست. این یعنی شما به راحتی میتوانید مدلهای مختلف آن را ببینید و با مقایسه مشخصات آنها، بهترین گزینه را انتخاب کنید.
پاژن بهتر است یا پاترول؟
فعالان حوزه آفرود و عاشقان رانندگی در مسیرهای ناهموار همیشه شاهد رقابت و جنگ میان پاژن و پاترول بودهاند و معتقدند که یکی از این دو خودرو نسبت به دیگری برتر است.
مشخصات فنی پاژن به عنوان یک خودروی جمع و جور
اگر بخواهیم به ظاهر خودرو برای قضاوت آنها استناد کنیم بدون شک پاژن خودرو بهتری محسوب میشود. در این خودروی جمعوجور و شکیل از دو نوع موتور سانتانا مگا استفادهشده است که هرکدام از آنها گیربکسهای خاص خود را دارد. پاژنهای با موتور سانتانا دارای گیربکس ۵ دنده لندروری و گیربکسهای ۴ دنده لندروری هستند. در طرف مقابل پاژن موتور مگا بهصورت گیربکس پاترولی و گیربکس هیوندا در بازار موجود است.
اصولاً خریدوفروش پاژن در بازار شامل پاژنهایی میشود که موتورهای سه لیتری دارند و میتوانند قدرتی در حدود ۱۵۰ اسب بخار فراهم کنند. این قدرت موتور با گیربکسهای ۵ دنده همراه میشود که فوقالعاده قوی بوده و در رده خودروهای شاسیبلند قرار میگیرد. یکی از دلایل مهم برای پرداختقیمت پاژن داشتن یک موتور با قدرت بالا و همچنین هماهنگی عالی بین گیربکس و موتور است که بهراحتی میتوان آن را در مسیرهای صعبالعبور و در شرایط آفرود به کار برد. برای قیمت پاژن میتوان قیمتهایی مانند ۶۰ میلیون تومان، ۴۸ میلیون تومان و حتی ۳۲ میلیون تومان با توجه به سال ساخت آن پیدا کرد.
مشخصات فنی پاترول به عنوان یک ماشین قدرتمند
اگر نمیخواهید گزینه خرید پاژن را امتحان کنید، ما به شما خرید پاترول را پیشنهاد میدهیم. پاترول حقیقتاً شاسی بلندهایی با موتور قوی هستند که در آنها از یک موتور با حجم ۴ هزار سیسی استفاده شده است. این قدرت موتور برای یک ماشین آفرود فوقالعاده است و میتواند شما را به نقاطی برساند که شاید بسیاری از شاسیبلندها امکان رسیدن به آن را نداشته باشند. اگر به دنبال بهانه بیشتر برای حضور در بازار خریدوفروش پاترولهستید، دارا بودن کولر و سیستم هیدرولیک برای کنترل بهتر، امکان خواباندن صندلیهای عقب برای ایجاد فضای بیشتر همچنین رانندگی راحت را میتوانید بهانه قرار دهید.
البته متأسفانه داشتن میللنگ ضعیف و گیربکس ۴ دنده، پوسیدگی بدنه و همچنین مصرف بالای خودرو عواملی است که احتمالاً باعث شکست آن نسبت به پاژن و ایجاد انگیزه بیشتر برای خرید پاژن در شما میشود. یکی دیگر از ایراداتی که به پاترول وارد است این است که ازلحاظ سطح ایمنی واقعاً ضعیف است و قسمت جلوبندی و اتاقک آن در صورت ضربه بهشدت جمع میشود. در مورد قیمت پاترول اعداد مختلفی مطرح میشود، باقیمتهایی مانند ۶۵ میلیون تومان، ۵۵ میلیون تومان و یا ۴۵ میلیون تومان مواجه میشویم.
پاژن و پاترول در مسیرهای ناهموار
مقایسه پاژن و پاترول با توجه به عملکرد آنها در مسیرهای ناهموار باید با در نظر گرفتن شرایط مختلف باشد. بهطورکلی موتور استفاده شده در پاترول نسبت به پاژنها قویتر است. موتور این خودرو کمک میکند که مدلهای دو در و چهار در آن برای حرکت در شرایط مختلف محدودیتی نداشته باشند. یکی از بزرگترین ایراداتی که به پاترولها وارد است این است که بسیار قدیمی هستند و پیدا کردن قطعه برای آنها بسیار سخت است. اتاق این خودروها ضعیف است و معمولاً خوردگی زیادی دارد.
این در حالی است که بدنه پاژن و دیفرانسیل آن استحکام بالایی دارد و برای رانندگی در شرایط سخت انتخابی ایده آل محسوب میشود. رانندگی با پاژن راحتتر است و راننده کنترل بهتری نسبت به وضعیت خودرو دارد. حضور در بازار خریدوفروش پاژن یا حضور در بازار خریدوفروش پاترول اطلاعات بیشتری در مورد این خودروها به شما میدهد. اما توصیه ما این است که نمونههای مختلف آنها را ببینید تا بیشتر با آنها آشنا شوید.
به عنوان نتیجهگیری میتوانیم ادعا کنیم که قیمت پاژن با قیمت پاترول تفاوت زیاد و تعیین کنندهای ندارد. پس بیشتر سعی کنید سالم بودن بدنه و گیربکس خودرو و همچنین عملکرد موتور در شرایط مختلف را در نظر داشته باشید.